Det är inte bara Caias adventskalender som fått kritik och blivit omskriven under 2021. Skönhetskalendern från lyxmärket Chanel har varit minst lika kontroversiell – trots prislappen på ca 8 000 kr ($825) finns det bakom luckorna produkter som klistermärken, tomma förvaringspåsar (en s.k. dust bag tygpåse) och tillfälliga tatueringar.
Kalendern är vackert designad som en klassiskN°5 parfymflaska och innehåller både produkter i full size – bland annat nagellack, miniflaskor och sminktillbehör från Chanel. Chanel har, till skillnad från de flesta andra skönhetskalendrar, inte angett något värde på innehållet i kalendern.
Unboxing video av Chanels adventskalender på TikTok
Så långt allt gott – men efter en unboxing video på TikTok där användaren @eliseharmon gick igenom innehållet i julkalendern ändrades allt. Elise blev chockad när hon insåg att adventskalendern innehöll saker som en dust bag, gnuggisar, bokmärken och klistermärken och videon blev snabbt viral med runt 20 miljoner visningar.
Kritiken blev så omfattande att Chanel valde att radera sitt TikTok-konto (uppdaterat: detta stämmer inte enligt Chanel, kanalen har aldrig varit aktiv).
Allt innehåll i Chanel Adventskalender 2021
Chanels adventskalender börjar inte 1 december som sig bör, utan istället börjar lucköppningen den 5:e december och pågår sen fram till och med nyårsafton den 31:e december. Här är allt innehåll i julkalendern:
- 5 december – N°5 Eau de Parfum Spray
- 6 december – The Tree Ornament (designad som en N°5 parfymflaska.)
- 7 december – N°5 L’EAU On handkräm
- 8 december – The Pouch (tygpåse)
- 9 december – Set med 12 klistermärken
- 10 december – The Snow Globe (Snöglob)
- 11 december – Läppstift Rough Allure Velvet
- 12 december – The Perfumable Ceramic Ceramic N°5, formad som flaskan
- 13 december – Exklusivt klistermärke som ska föreställa vaxstämpel
- 14 december – LE VERNIS in 528 Rouge (nagelfärg)
- 15 december – Magnetic Bookmark
- 16 december – N°5 L’EAU Eau de Toilette Spray
- 17 december – The Ceramic arbmand (Black)
- 18 december – The 3-Piece set med klistrmärken
- 19 december – The N°5 Key Ring
- 20 december – Läppstift ROUGE ALLURE in 176 Indépendante
- 21 december – The Mirror
- 22 december – 3D klistermärke som föreställer parfymflaska
- 23 december – The Key Ring
- 24 december – Blädderbok
- 25 december – N°5 Eau de Parfum Spray
- 26 december – Golden metal bokmärke
- 27 december – N°5 badtvål
- 28 december – Broderade klistermärken
- 29 december – Svartvit pin designad som parfymflaska
- 30 december – N°5 The Body Cream 0.2
- 31 december – Armband utsmyckad med en 5:a, Gabrielle Chanel’s turnummer.
Kritik mot Chanels julkalender
Chanels julkalender har som sagt fått mycket kritik, hån och negativa omdömen, några exempel från bl.a. TikTok och Chanels instagram (fritt översatt från engelska):
- De dyraste klistermärkena i världshistorien
- Den är så söt. Om den hade varit gratis.
- Klistermärken borde varit en extragåva, inte något som fanns bakom luckorna.
- Tack för klistermärkena. Ni är skyldiga mig 825 dollar
- Finns många kalendrar som både är billigare och bättre. 90 % av innehållet är klistermärken, billiga armband, sminkspeglar etc. Bara 3 riktiga produkter.
- Värdet på kalendern borde vara €300, värsta adventskalendern någonsin
- Falsk marknadsföring – de visar bara dyra produkter och sen innehåller adventskalendern klistermärken
Chanel har valt att gå ut och bemöta en del av den kritiken som har kommit, bland annat säger man att där man bland annat säger att julkalendern är vacker och unik, och ska därför bli betraktad ett samlarobjekt och inte bara bli bedömt utifrån vad kalendern innehåller.
Men man är också ödmjuka inför kritiken och en framtida julkalender – om det blir en sådan – kommer vara mer genomtänkt, då de inte vill att julkalendern ska bli kontroversiell eller göra människor besvikna.